Monday, 6 August 2007

အမ်ိဳးသား ညီလာခံ၏ အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္

နအဖရဲ႕ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီး ဦးေက်ာ္ဆန္း ဦးစီးကာ၊ ဦးျမတ္ခိုင္မွ အခမဲ့ တည္းျဖတ္ၿပီး၊ (ငါး)မင္းေဆြရဲ႕ ေငြေၾကးေထာက္ပံမူနဲ႔ ႀကံဖြတ္ေတြက လိုက္လံ ျဖန္႔ေ၀ေနေသာ စ၀္ျပည္ၿငိမ္း(ေမာသွ်မ္းျပည္)ေရးတဲ့ အမ်ိဳးသားညီလာခံ အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္ရဲ႕ အေသးစိတ္အခ်က္ အလက္ေတြပါ။ စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းလို႔ ေသခ်ာဖတ္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။ သိပ္ရွည္လို႔ အပိုင္း (၄) ပိုင္းခြဲထားပါတယ္။

ကိုထိုက္


အပိုင္း(၁)

အေျခခံမူ (၁၀၄) ခ်က္၏ ေနာက္ခံ သမိုင္းအက်ဥ္း

( ၁၉၉၂ ) ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ( ) ရက္ေန႔စြဲျဖင့္ အမ်ိဳးသားညီလာခံ က်င္းပေရး ေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႔စည္းေၾကာင္း အမိန္႔အမွတ္ ( ၁၃/၉၂ ) အရ ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။

အမ်ိဳးသားညီလာခံတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔သည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲေရးအတြက္ အေျခခံမူမ်ားခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ ေဆြးေႏြးၫွိႏိႈင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီး ဦးတည္ခ်က္ ( ) ရပ္ကို လမ္းညႊန္ခဲ့သည္။ ၄င္းတို႔မွာ

( ) ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရး
( ) တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္မႈ မၿပိဳကြဲေရး
( ) အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ တည္တံ ခိုင္ၿမဲေရး
( ) စစ္မွန္ေသာ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ ထြန္းကားေရး
( ) ႏိုင္ငံေတာ္၌တရားမွ်တျခင္း၊ လြတ္လပ္ျခင္းႏွင့္ ညီမွ်ျခင္းတည္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားမ်ား ပိုမိုထြန္းကားေရး
( ) အနာဂတ္ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑တြင္ တပ္မေတာ္ကပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရး
တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

အမ်ိဳးသားညီလာခံ၏ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားသည္ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနပါသည္။

ညီလာခံကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို အစုအဖြဲ႔ ( ) ဖြဲ႔ တို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားၿပီး၊၄င္းတို႔အေပၚတြင္ ( ) ဦးစီပါ၀င္ေသာ အလွည့္က် သဘာပတိအဖြဲ႔က ဦးေဆာင္သည္။ ၄င္းတို႔မွာ

( ) ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေရြးခ်ယ္ခံထားရေသာ ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) တိုင္းရင္းသာလူမ်ိဳး ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) ေတာင္သူလယ္သမား ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) အလုပ္သမား ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္ ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔၊
( ) အျခား ဖိတ္ၾကားသင့္သည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ား အစုအဖြဲ႔ ဟူ၍ ဖြဲ႔စည္းထားပါသည္။
အထက္ပါ
အစု အဖြ႔ဲ ( ) ခု အနက္ ( ) ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေရြးခ်ယ္ခံထားရေသာ ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔ႏွင့္ ( ) ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔ သာလွ်င္ ဒီမိုကေရစီနည္းက်က် လူထု ေရြးခ်ယ္ထားေသာ ကိုယ္စားလွယ္အစစ္အမွန္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္း ( ) ဖြဲ႔ကို ဟန္ျပေလာက္သာထားၿပီး က်န္( ) ဖြဲ႔ကို ဦးစားေပးထားသည္မွာအေျခခံအားျဖင့္ လံုး၀ မွားယြင္းေနပါသည္။
က်န္
( ) ဖြဲ႔မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ဆိုသည့္ ပုဂိၢဳလ္မ်ားမွာ ေအာက္အေျခခံ အဖြဲ႔ အစည္းမ်ားမွ စနစ္တက် ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားျခင္း မဟုတ္ဘဲ အာဏာပိုင္တို႔ ေခါင္းေခါက္ ေရြးခ်ယ္ထားျခင္း ျဖစ္ရာ ျပည္သူ႔ အသံ ျဖစ္မလာဘဲ အာဏာပိုင္တို႔၏ အသံသာ ျဖစ္လာသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
အစုအဖြဲ႔မ်ားတြင္
အာဏာပိုင္မ်ား၏ ဒလန္မ်ား လႊမ္းမိုးထားသည္။ ထိုဒလန္မ်ားမွ တဆင့္ အာဏာပိုင္တို႔၏ အလိုက် စာတမ္းမ်ားကိုသာ ထုတ္လုပ္လာသည္ကို ထင္ရွားစြာျမင္ေတြ႔ ေနရပါသည္။လူထုကိုယ္စားလွယ္အစုအဖြဲ႔မွ အႀကံျပဳတင္ျပခ်က္မ်ားသည္ ညီလာခံအတြက္ ခ်မွတ္ထားေသာ လမ္းညႊန္ခ်က္ ( ) ခုႏွင့္ ကြဲလြဲမူရွိေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ ထိုကြဲလြဲေနသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အလွည့္က် သဘာပတိ အဖြဲ႔ႏွင့္ အမ်ိဳးသားညီလာခံ က်င္းပေရး လုပ္ငန္းေကာ္မရွင္က ပယ္ခ်ႏိုင္ခြင့္ရွိရာ ညီလာခံတြင္ လူထု ကိုယ္စားလွယ္ အစစ္အမွန္မ်ား၏ အခန္းက႑သည္ ဟန္ျပေလာက္သာရွိေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။
( NLD ) ပါတီႏွင့္ တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ား၏ တင္ျပခ်က္စာတမ္းမ်ားသည္ ဦးတည္ခ်က္ ( ) ခ်က္ႏွင့္ ေသြဖည္ေသာေၾကာင့္ မွတ္တမ္းအဆင့္သာ ထားရွိခဲ့ၿပီး အာဏာပိုင္မ်ား၏ ဒလန္မ်ား တင္ျပခ်က္မ်ားကိုသာ အတည္ျပဳခဲ့ေလသည္။ ထိုသို႔ေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ (NLD) ပါတီသည္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံမွ ေက်ာခိုင္းထြက္ခြာခဲ့သည္။ က်န္ေရြးခ်ယ္ခံ တိုင္းရင္းသား ပါတီမ်ားမွာ နားေထာင္ရံု သက္သက္ျဖင့္သာ ခန္းမထဲ၌ က်န္ခဲ့သည္။
(
NLD ) ထြက္ၿပီး ခ်က္ခ်င္း ဆိုသလို ႀကံခိုင္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အသင္းကို အသံုးခ်၍ ေဘာလံုးကြင္းမ်ား အတြင္း၌ အမ်ိဳးသားညီလာခံကို ဆက္လက္ ေထာက္ခံေၾကာင္းႏွင့္ ဒလန္မ်ားတင္သြင္းခဲ့ေသာ အေျခခံမူ ( ၁၀၄ ) ခ်က္ကို တရား၀င္ခ်ျပ ေၾကျငာခဲ့ေလသည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံသည္ ( ၁၉၉၆ ) ခုႏွစ္တြင္ လံုး၀ ရပ္ဆိုင္းသြားခဲ့သည္။

လမ္းျပေျမပံု ( ) ခ်က္ႏွင့္ ေညာင္ႏွစ္ပင္ ညီလာခံ

( ၂၀၀၃ ) ခုႏွစ္၊ ေမ ( ၃၀ ) ဒီပဲယင္း ျပႆနာကိ္ု လွည့္စားလိုေသာေၾကာင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ခင္ညြန္႔က လမ္းျပေျမပံု ( ) ခ်က္ကို ထိုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ( ၃၁ ) တြင္ ခ်ျပခဲ့ပါသည္။ ျပည္သူမ်ားအား မ်က္စိလည္သြားေစရန္ အသြင္ေျပာင္းထားေသာ္လည္း နဂိုရ္ရုပ္ကိုကား ဖံုးကြယ္၍ မရႏိုင္ပါ။ အရက္ေဟာင္းကုိ ပုလင္းအသစ္ထဲ ထည့္လိုက္ျခင္းသာလွ်င္ ျဖစ္သည္။
တတ္ေရာက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္ အမ်ားစုမွာ စစ္မွန္ေသာ လူထုကိုယ္စားလွယ္မ်ား မဟုတ္ဘဲ၊ အာဏာပိုင္တို႔ စိတ္တိုင္းက် ေခါင္းေခါက္ ေရြးခ်ယ္ထားသူမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထိုသူတို႔သည္ တိုင္းျပည္ကို ေခ်ာက္ထဲက်ေအာင္ တြန္းပို႔သူမ်ားသာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမိုင္းတရားခံ အစစ္အမွန္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္သူလူထုႀကီးက သတ္မွတ္ ေမာ္ကြန္းထိုးရမည္။

အေျခခံမူ
( ၁၀၄ )ခ်က္ႏွင့္ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္


(က) ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး
- - ( ) ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အခ်ဳပ္ အျခာအာဏာပိုင္ လြတ္လပ္သည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။
အေျခခံမူ ( ) အရ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ အစစ္အမွန္မွာ ျပည္သူလူထုသာလွ်င္ ျဖစ္ေသာ္လည္း စစ္အာဏာပိုင္တို႔သာလွ်င္ ႀကီးစိုးပိုင္ဆိုင္ေသာ ျပည္သူ႔ဘ၀ မလြတ္လပ္သည့္ ႏိုင္ငံျဖစ္ေနေၾကာင္းထင္ရွားပါသည္။


-၂ - ( ) ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဟု ေခၚတြင္မည္။
အေျခခံမူ ( ) အရ ျပညေထာင္စု သ႑န္ မေပၚလြင္ဘဲ သမၼတဆိုရာ၌လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားသာ ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။

-
- ( ) ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ားထံမွဆင္းသက္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္တစ္၀န္းလံုးမွာ တည္သည္။
အေျခခံမူ
( ) အရ ႏိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ားထံမွ ဆင္းသက္ရမည္ဟု ဆိုထားသျဖင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ထားေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ ဦးေဆာင္ရမည္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွ ေစလႊတ္ေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ား ပါလီမန္သို႔ ( ၂၅ ) ရာႏႈန္းပါ၀င္သည္ ဆိုသည့္ သတ္မွတ္ခ်က္အရ ႏိုင္င့ံ အာဏာကို စစ္ဘက္မွ ဆင္းသက္ေစရာ ေရာက္ေနပါသည္။


-
- ( ) ႏိုင္ငံေတာ္၏ နယ္နိမိတ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ အတည္ျဖစ္သည့္ေန႔တြင္ က်င္းပ တည္ရွိသည့္အတိုင္း ျဖစ္သည္ဟု အေျခခံမူမ်ား ခ်မွတ္ပါသည္။

(
) ႏိုင္ငံေတာ္ ဦးတည္ခ်က္ႏွင္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သည္ - -


- - ( ) ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရး
အေျခခံမူ အမွတ္ ( ) အရ ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရး ( အက်ိဳး ) ကို ျဖစ္ေစရန္အတြက္ ယခု အဆင့္တြင္ မၿပိဳကြဲႏိုင္ေသာ ျပည္ေထာင္စုမ်ိဳး တည္ေဆာက္ရန္လိုေသာ(အေၾကာင္း)မ်ား ထည့္သြင္း ေဖၚျပရန္လိုပါသည္။ ေနာင္ျဖစ္လာမည့္ အက်ိဳးတရားမ်ားသည္ ယခုျပဳလုပ္ေသာအေၾကာင္းတရားမ်ားတြင္ မူတည္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္ၾကရမည္။

-
- ( ) တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္မူ မၿပိဳကြဲေရး
အေျခခံမူ အမွတ္ ( ) သည္ အလြန္အေရးႀကီးပါသည္။ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုး ညီညြတ္ေရးကို မည္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းမဆို ပါးစပ္ကေျပာဆိုခ်င္းထက္ လက္ေတြ႔လုပ္ျပဖို႔ရန္ လြန္စြာ အေရးၾကီးပါသည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ား အခ်င္းခ်င္း အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရး တန္းတူ ညီမွ်မူ တည္းဟူေသာ အေျခခံ အုတ္ျမစ္ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာလွ်င္ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္ေရးကို အမွန္တကယ္ ရရွိေစႏိုင္ပါမည္။


-
- ( ) အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာတည္တံ ခိုင္ၿမဲေရး
အေျခခံမူ အမွတ္ ( ) အတြက္ အခ်ဳပ္ အျခာ အာဏာပိုင္ရွင္မွာ ျပည္သူလူထုမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ၾကရေစမည္။ ျပည္သူ႔အထက္တြင္ မည္သူမွ် မရွိေစရ။


-
- ( ) စစ္မွန္ေသာ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ ထြန္းကားေရး
အေျခခံမူအမွတ္ ( ) အရ စစ္မွန္ေသာပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ ထြန္းကားရန္အတြက္ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီကိုသာ ဦးတည္ၾကရမည္။ ႀကိဳးတပ္ထားေသာ ရုပ္ေသးရုပ္ ဒီမိုကေရစီဆိုလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီ မဟုတ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္း ကြဲျပားရန္လိုပါသည္။


-
- ( ) ႏိုင္ငံေတာ္၌ တရားမွ်တျခင္း၊ လြတ္လပ္ျခင္းႏွင့္ ညီမွ်ျခင္းတည္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားမ်ား ပိုမိုထြန္းကားေရး
အေျခခံမူအမွတ္ ( ) သည္ ပါးစပ္ကေျပာျခင္းထက္ လက္ေတြ႔အရ အေကာင္အထည္ ေဖၚဖို႔ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။


-
၁၀ - ( ) ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မူ အခန္းက႑တြင္တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရးတို႔ကို အစဥ္တစိုက္ ဦးတည္သည္ဟု အေျခခံ မူမ်ား ခ်မွတ္ပါတယ္။
အေျခခံမူအမွတ္ ( ၁၀ )သည္ အေျခခံမူ အမွတ္ ( ) ႏွင့္ ၀ိေရာဓိ ျဖစ္စရာပင္တည္း။ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီ နည္းအရ ႏိုင္ငံသူႏိုင္ငံသားတိုင္းက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ျခင္း ခံရေသာ လူထုကိုယ္စားလွယ္မ်ားကသာလွ်င္ ဦးေဆာင္ရပါမည္။ တပ္မေတာ္သည္ အခြင့္ထူးခံ သူေကာင္းမ်ိဳးႏြယ္မဟုတ္ေၾကာင္းနားလည္ၾကရပါမည္။

( ) ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး

-၁၁- ႏိုင္ငံေတာ္သည္ စစ္မွန္ေသာ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို က်င့္သံုးသည္ဟု အေျခခံမူမ်ား ခ်မွတ္ထားပါသည္။
အေျခခံမူ ( ၁၁ ) သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မူ အခန္းက႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ေရးကို အစဥ္တစိုက္ ဦးတည္သည္ဟု ေဖၚျပထားေသာေၾကာင့္ စစ္မွန္ေသာ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို က်င့္သံုးသည္ဟူေသာ ျပဌာန္းခ်က္ကို အဓိပၸါယ္ ကင္းမဲ့ေစပါသည္။

( ) ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး

-၁၂ - ( ) ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စု စနစ္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္သည္။
ရွိရင္းစြဲ တိုင္းေဒသႀကီး ( ) ခုႏွင့္ ျပည္နယ္ ( ) ျပည္နယ္သည္ အဆင့္အတန္း တူညီသည္ဟု ေအာက္ေဖၚျပပါ ျပဌာန္းခ်က္ (၁၃) ခ်က္ေၾကာင့္ အေျခခံမူ ( ၁၂ ) ကို ေသြဖည္သြားေစပါသည္။

-၁၃ - ( ) ရွိရင္းစြဲ ( ) တိုင္းကို တိုင္းေဒသႀကီး (Region) ခု အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ရွိရင္းစြဲျပည္နယ္ ( ) ျပည္နယ္ကို ျပည္နယ္ (State) ျပည္နယ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း ပိုင္းျခားသတ္မွတ္သည္။ ထိုတိုင္းေဒသႀကီး ( ) ခုႏွင့္ ျပည္နယ္ ( ) ျပည္နယ္တို႔သည္ အဆင့္အတန္း တူညီသည္။
အေျခခံမူ ( ၁၃ ) သည္ ကၽြဲတစ္ဖက္၊ ႏြားတစ္ဖက္ ျပည္ေထာင္စု သေဘာကို သက္ေရာက္ေစပါသည္။ တိုင္းေဒသႀကီး ()ခု ဆိုသည္မွာ လက္ရွိ အေခၚမ်ားကို အမည္ေျပာင္းလဲထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။( ၁၉၄၇ ) အေျခခံဥပေဒတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ကရင္နီျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္ ဟူ၍ ႏိုင္ငံေရး ဆိုင္ရာေဒသမ်ားကို ျပည္နယ္ဟူ၍ သတ္မွတ္ ေခၚတြင္ခဲ့ပါသည္။ က်န္ စစ္ကိုင္း၊ မႏၱေလး၊ ရခိုင္ တိုင္းတို႔မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာေဒသအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ပါသည္။ ခ်င္းေတာင္ ေဒသသည္ ထိုစဥ္က ျပည္နယ္အဆင့္ကို ရယူရန္ အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးေသာေၾကာင့္ ၀ိေသသတိုင္းဟူ၍သာ လက္ခံ က်င့္သံုးခဲ့ပါသည္။ (၁၉၇၄) အေျခခံ ဥပေဒ အရမွသာလွ်င္ ျပည္နယ္အျဖစ္သို႔ တိုးျမွင့္သတ္မွတ္ခဲ့ပါသည္။ ထိုေၾကာင့္ ျပည္နယ္ဆိုသည္မွာ တိုင္းထက္ အဆင့္ျမင့္ေၾကာင္း တန္းတူသတ္မွတ္၍ မရေၾကာင္း အေထာက္အထားမ်ားစြာ ရွိပါသည္။
လႊတ္ေတာ္ကဲ့သို႔ ျပည္ေထာင္စုဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ျပည္နယ္တစ္ခု အေနျဖင့္ မဲတစ္မဲသာ ရယူသင့္ေသာ ဗမာျပည္နယ္က ( ) မဲရေအာင္ အႀကံ အဖန္လုပ္ထားျခင္းသာျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ အေျခခံအားျဖင့္ အဆင့္အတန္းမတူေသာ တိုင္းေဒသႀကီး ( ) ႏွင့္ ျပည္နယ္ ( ) ကို အဆင့္တူ သတ္မွတ္ျခင္းသည္ လူမ်ိဳးႀကီးဗမာမ်ား ေနထိုင္ရာကို တမင္ အဆင့္ျမင့္ထားေသာေၾကာင့္ အင္အားခ်ိန္ခြင္လွ်ာၫွိသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ထင္ရွားေစသျဖင့္ လူမ်ိဳးႀကီးႏွင့္ လူမ်ိဳးငယ္မ်ားအၾကား သံသယကို ျဖစ္ေစပါသည္။ ( ၁၉၄၇ ) အေျခခံဥပေဒသည္ ထိုအမွားမ်ိဳးကို က်ဴးလြန္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ မေက်နပ္မူမ်ားရွိခဲ့သည္ကို သာဓကမ်ားရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ ထပ္မံ၍ အမွားမ်ိဳး ျပဳလုပ္ျခင္းမွာ မသင့္ေတာ္ေၾကာင္းေထာက္ျပလိုပါသည္။


-၁၄ - ( ) ထိုတိုင္းေဒသႀကီး ( ) ခုႏွစ္၊ ျပည္နယ္ ( ) ျပည္နယ္တို႔ အမည္မ်ားကို ရွိရင္းစြဲအတိုင္း ေခၚဆိုသံုးႏံႈးသည္။
အေျခခံမူ ( ၁၄ ) အရ ၄၇-ပင္လံုစာခ်ဳပ္မူအရ သေဘာတူလက္ခံခဲ့ၾကေသာ လူမ်ိဳးေရး တန္းတူညီမွ်မူကို အေျခခံေသာေၾကာင့္ လူမ်ိဳးၾကီး () မ်ိဳးကို အေျခခံေသာ ( ) ျပည္နယ္ ျပည္ေထာင္စုကို ဖြဲ႔စည္းမွသာလွ်င္ လမ္းမွန္ျဖစ္သည္။ ယခု သတ္မွတ္ျပဌာန္းေသာမူအရ လူမ်ိုးေရး တန္းတူညီမွ်မူျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္မလာေတာ့ဘဲ မဟာဗမာ ျပည္ေထာင္စုသာလွ်င္ ျဖစ္လာေပေတာ့မည္။ ထိုသို႔ေသာ ျပည္ေထာင္စုမ်ိဳးသည္ တာရွည္ တည္တန္႔ ခိုင္ၿမဲမည္ မဟုတ္ေပ။


-
၁၅ - ( ) တိုင္းေဒသႀကီး တစ္ခုခု၏ အမည္ကိုျဖစ္ေစ၊ ျပည္နယ္ တစ္နယ္၏ အမည္ကိုျဖစ္ေစ ေျပာင္းလဲ သတ္မွတ္လိုလွ်င္ သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အတြင္းေနထိုင္ၾကေသာ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ ဆႏၵရယူၿပီး ဥပေဒျပဌာန္း ျခင္းျဖင့္ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္သည္။


-၁၆- ( ) တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ရရွိၿပီးသည့္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားမွအပ က်န္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအနက္ ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္သည့္ လူဦးေရရွိၿပီး နယ္ေျမ တဆက္တစပ္တည္းတြင္ စုစည္းေနထိုင္ၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရစီရင္စုမ်ား (Self Administered Areas) သတ္မွတ္ေပးရန္ျဖစ္သည္။


-
၁၇ - ( ) ထိုသို႔ သတ္မွတ္ရာတြင္ လူဦးေရႏွင့္နယ္ေျမ အက်ယ္အ၀န္းအေပၚ အေျချပဳ၍ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္း (Self Administered Division) သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ (Self Administered Zone) အျဖစ္ သင့္ေလ်ာ္သလို သတ္မွတ္ေပးရန္ျဖစ္သည္။


-
၁၈ - ( ) ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ပါ၀င္သည့္ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုမ်ား စသည့္ႏိုင္ငံေတာ္၏ နယ္ေျမ အပိုင္းအျခား ဟူသမွ်သည္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ မည္သည့္အခါမွ် မခြဲထြက္ရဟု အေျခခံမူမ်ားခ်မွတ္ပါသည္။
အေျခခံမူ ( ၁၈ ) အရ ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္ ဆိုသည္မွာ ျပည္နယ္တိုင္း၏ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တားဆီး၍မရပါ။ ခြဲထြက္ခြင့္ကို မေဖၚျပထားေသာ္လည္း ေပါင္းစည္းျခင္းအားျဖင့္ အလိုအေလွ်ာက္ ခြဲထြက္ခြင့္ရွိသည္ကို သိရွိနားလည္ရန္လိုအပ္သည္။

ဆက္ရန္

No comments: